De beste remedie tegen stress en ziekte

Merk je het wanneer je stress ervaart? Je zweet, voelt je bang of boos, voelt je wat geïrriteerder, je hart klopt sneller, enz. Er verandert vanalles in ons lichaam en stress heeft ook effect op ons immuunsysteem. Prof. Dr. Cobi Heijnen, hoogleraar pschychoneuro-immunologie aan de universiteit van Utrecht zegt: ‘we weten wel dat stress invloed heeft op ons lichaam, maar we staan er niet bij stil dat wanneer we ons opwinden, schrikken, bang of boos worden bijna alle cellen in ons lichaam een verandering ondergaan. We merken niet dat ook cellen van het immuunsysteem reageren met veranderingen in hun activiteit’.

Wetenschappers van Carnegie Mellon University ontdekten dat door chronische stress het regulerende effect van cortisol op onstekingen minder wordt. Langdurige stress bleek ervoor te zorgen dat afweercellen niet goed reageerden op signalen van het lichaam. “Tijdens stress reageert het afweersysteem niet goed op cortisol, waardoor het lichaam ontstekingen produceert die ziektes veroorzaken. Omdat ontstekingen een rol spelen bij veel aandoeningen, zoals hart- en vaatziekten, astma en autoimmuunziektes, laat dit onderzoek zien dat stress daar ook invloed op heeft”, aldus Cohen.

Wanneer we dus ontkennen hoe we ons voelen en maar door gaan, bijvoorbeeld structureel ontkennen dat we moe zijn of ons boos of bang voelen, dan blokkeert dat dus eigenlijk ons immuunsysteem. Wanneer we onze gevoelens ontkennen, vermijden of onderdrukken, verergert het juist de stressreactie van ons lichaam. Dus als we ons immuunsysteem willen versterken, helpt het om allereerst onze gevoelens te erkennen. Als we onze gevoelens erkennen, kunnen we onze gevoelens ook gaan verwerken. En weet je wat één van de goedkoopste en beste remedies voor een sterker immuunsysteem is? Huilen. Yes. Echt. Een gezonde huilbui (dus niet eentje waarbij je een baby alleen laat huilen) zorgt er bij kinderen en bij jezelf voor dat de stress vermindert in je lijf.

Veel mensen stellen huilen gelijk aan de pijn en willen daarom graag het huilen bij baby’s en kinderen stoppen. Maar verdriet is juist ontlading van de pijn. Aletha schrijft hoe Dr. William Frey, een Amerikaanse biochemicus, de chemische samenstelling van menselijke tranen onderzocht heeft. Eén van de stoffen in tranen was het stresshormoon ACTH. Tranen helpen dus mogelijk bij het verminderen van een overmaat aan ACTH in het lichaam. Dr. Frey stelde dat emotioneel huilen mogelijk bedoelt is voor het verwijderen van afvalstoffen uit het lichaam, vergelijkbaar met plassen, poepen, uitademen en zweten. Freys conclusie was: “Als we onze tranen onderdrukken, verhogen we wellicht onze kans op diverse fysieke en psychische problemen.” Huilen verwijdert niet alleen bepaalde gifstoffen uit het lichaam, het vermindert ook spanning. 

Aletha beschrijft ook hoe meerdere onderzoeken de relatie tussen huilen en lichamelijke gezondheid bekeken en dat gezonde mensen meer huilen en positiever staan ten opzichte van huilen dan mensen die last hebben van maagzweren of darmproblemen. Uit andere onderzoeken bleek dat therapievormen waarbij veel wordt gehuild tot aanzienlijke psychologische verbeteringen leiden, aldus Aletha Solter. 

Door te huilen en zo stress te ontladen uit je lijf, kan jouw immuunsysteem dus beter functioneren. Naast fruit en groente eten, om je immuunsysteem te versterken, kun je jezelf en je kids dus ook af en toe een potje huilen toestaan, liefst in liefdevolle armen. Ik voelde me een paar dagen geleden ziek en heb toen ook even gehuild. Ik voelde me daarna fysiek ook een stuk beter! Dus voel je dat de tranen hoog zitten bij jou of bij je kind? Neem dan af en toe de tijd om het er uit te laten en te huilen! Daarna voel je je weer een stuk lichter en kan je lichaam er weer tegenaan!

En dat geld ook voor je kind. Help je kind ontladen door liefdevol aanwezig te zijn en niet het verdriet te stoppen of een kind af te leiden van het verdriet. Daarna voelt je kind zich ook weer een stuk beter! ❤️

Volg mij hier op instagram

 

 

Over de auteur:

Hi! Mijn naam is Chris Muller, MSc, BTA. Ik ben psychologe, counselor in de Transactionele Analyse, Aware Parenting-instructeur (level 2)en moeder. Ik geef Aware Parenting workshops en 1-op-1 begeleiding. Met veel liefde help ik je in het respectvol omgaan met kinderen en jezelf. Het is mijn passie dat jij meer plezier en meer verbinding met je kind en met jezelf ervaart! Xx