
Plusklas Programmeren & Robotica
Vrijdagen en/ of Maandagen
9.30-14.30
8-14 jaar
Voor hoogbegaafde kinderen met een passie voor coderen, die graag zelfsturend leren en een andere uitdaging nodig hebben dan school.
9.30-14.30
De Magie van Coderen
Bij ons krijgen kinderen de kans om op een speelse en zelfstandige manier de wereld van coderen en robotica te verkennen. Het zijn geen reguliere lessen zoals op school, maar het is een lab, gebaseerd op de principes van zelfsturend, natuurlijk leren en Aware Parenting (Dr. Solter).
Er zijn wel grenzen, maar wij maken geen gebruik van straffen, geen time-outs en geen beloningssystemen. Wij werken vanuit de intrinsieke motivatie van een kind en zoveel mogelijk trauma sensitief (Aware Parenting).
Er is ruime voor flexibiliteit, eigen autonomie en de behoeften van iedere leerling, zonder dwang. Plezier in het leren staat voorop, want plezier is de voedingsbodem voor ontwikkeling!
Fijne dagen in een ongedwongen, gezellige omgeving vol gelijkgestemden ontwikkelen ze allerlei waardevolle vaardigheden, vaak zonder dat ze het doorhebben!
Wat leren ze..
..terwijl ze zich helemaal verliezen in hun code
Kinderen werken onder begeleiding van een coach en assistentie met bijvoorbeeld Scratch, Python, Lego robotica, Lua, Javascript en meer (afhankelijk van niveau en interesse) en ontwikkelen hun:
– Probleemoplossend Vermogen:
Ze leren geduldig te zijn en door te zetten, zelfs als de code even niet meewerkt. Het oplossen van bugs vergt tijd en creativiteit!
– Oog voor Detail:
Soms is één klein puntje het verschil tussen een werkende en niet-werkende code. Kinderen leren het belang van precisie.
– Intrinsieke Motivatie:
De drive om zelf je leerdoel te stellen, oplossingen te vinden en projecten te voltooien groeit aanzienlijk.
– Praktisch Denkvermogen:
Ze ontwikkelen hun vermogen om praktisch na te denken en oplossingen te implementeren.
– Hypothesen Testen:
Ze leren hoe ze hypotheses kunnen maken en testen, wat hun analytisch denken versterkt.
– Creativiteit & Innovatie:
Coderen biedt een uitlaatklep voor creativiteit en experimenteren. Fouten maken is toegestaan en zelfs aangemoedigd!
– Zelfstandigheid & Verantwoordelijkheid:
Door aan hun eigen projecten te werken, leren ze verantwoordelijkheid nemen en zelfstandig te zijn.
– Nieuwsgierigheid & Leerdrang:
Ze worden aangemoedigd om nieuwsgierig te zijn, nieuwe dingen te ontdekken en vragen te stellen.
– Communicatie & Sociale Vaardigheden:
In een groep van gelijkgestemden delen ze hun uitdagingen, successen en leren ze samen.
En dat is niet alles!
Coderen versterkt ook hun taalvaardigheden (Engels en Nederlands), wiskundige inzichten en laat zien hoe verschillende vakken samenkomen in de echte wereld. Bovendien ontstaan er vriendschappen waar ze samen kunnen lachen, leren en groeien.
Door deze positieve ervaringen voelen ze zich beter in hun vel, hebben ze meer zelfvertrouwen en leren ze dat ze er toe doen. Laat je kind genieten van de magische wereld van coderen en ontdek de impact die het kan hebben op hun leven!
Team

Teacher in de klas
Lois van Vliet
Ik ben 31 jaar en wonend in Amsterdam. Ik heb een achtergrond in psychologie en wiskunde wat samen werd gebracht in mijn Master Artificial intelligence. Na mijn studie heb ik een aantal jaar als Data scientist gewerkt. Daar heb ik AI gebruikt om bedrijfsprocessen te onderzoeken en optimaliseren en gaf ik kennissessies en workshops over AI. Ik beheers verschillende programmeertalen, zoals Python, javascript, css en html, Matlab, R, C++, swift en uiteraard ook visual coding in Scratch.
Ik heb een brede interesse. Na mijn burn-out ben ik dus gaan kijken waar ik nu echt blij van word en heb ik ontdekt dat ik veel plezier haal uit het delen van mijn passie en kennis met kinderen die eenzelfde interesse hebben. Er is niks leukers dan anderen net zo enthousiast maken over programmeren en AI als dat ik zelf kan zijn!
Ik vond het daarom ontzettend leuk om voor de zomer een aantal maanden mee te draaien met de plusklas en me te verdiepen in de principes er achter. Hoe begeleid je kinderen in hun behoefte? Hoe maak je het veilig? Ik vind een veilige werkomgeving creëren en kinderen een plek geven waar ze echt zichzelf kunnen zijn ontzettend belangrijk. Ik kijk er erg naar uit om je te ontmoeten in de plusklas!
L

Founder achter de schermen
Chris Muller
Ik was ongeveer 9 toen mijn mijn vader mij leerde programmeren in 1986 en ik vond het net als mijn vader, geweldig. Niet zo gek dus dat mijn zoon het ook zo leuk vond! Zoals vele hoogbegaafde kinderen liep mijn zoon al jong vast op school en een schooltrauma op. Daar waar hij op school vast liep, bloeide hij thuis op met programmeren. Omdat er duizenden kinderen zoals hij niet genoeg of geen passende uitdaging op school vinden, richtte ik met veel liefde in 2021 de les programmeren op voor HB kids (toen nog 2 uur en onder een andere naam en bedrijf) en in 2022 ontwikkelde ik het concept van de plusklas programmeren & robotica tot een hele dag. In juli 2024 ging ik verder onder de naam Whizkids Wonder Lab. Ik geef geen les maar begeleid de docenten van de plusklas om coachend, met grenzen maar zonder straffen of belonen, liefdevol en trauma-sensitief met de kinderen om te gaan en te kijken naar wat kinderen eigenlijk echt nodig hebben.
Voor kinderen die..
-
- houden van autonoom en zelfsturend leren
- houden van programmeren en robotica
- beginnend tot gevorderd zijn
- (vermoedelijk) (uitzonderlijk) hoogbegaafd zijn
- behoefte hebben aan deze uitdaging
- naar school gaan, thuiszitten of thuisonderwijs krijgen
- ongeveer 8-14 jaar zijn

Tijden
09:30-10:00 Inloop
14:30-14.45 Ophalen
Communicatie en evaluatie
- Als je voor het eerst wilt komen heb je contact met de teacher om even af te stemmen
- Vooraf of na de les heb je tijd om te praten met de teacher.

Praktisch
- Maximaal 6 plekken (voorheen 8)
- Maandag of vrijdag of beide dagen
- 9.30-14.30
- herfstvakantie – kerstvakantie
- €115 per dag (als ouders zelf betalen, met korting: €95)
- Aanmelding niet per losse dag, maar per periode
- Betaling per periode of voor een heel jaar
- Locatie Amsterdam Oud West
- Engels en Nederlands
- circa 8-14 jaar zijn
Financiering
Soms kunnen kosten bekostigd worden vanuit school, PGB of via SWV. Wil je weten hoe?
Vraag voor meer informatie via het formulier en je wordt gebeld.
Extra begeleiding
Heeft je kind meer 1-op-1 aandacht en zorg nodig? Persoonlijke begeleiding is in sommige gevallen in overleg mogelijk (aangepast tarief).
Interesse
Vragen? Aanmelden? Informatie?
1. Vul het formulier in
3. Teacher Lois neemt contact op en beantwoord vragen
4. Een proefles om te kijken of hij of zij het leuk vindt.
5. Blijf gerust bij de les zo vaak als nodig is.
6. Is het een match? Dan gaan we door.
>> AANMELDEN VOOR GESPREK<<
Als het formulier niet werkt probeer de laptop of andere browser en anders mail even hier